کتابخانه عمومی الغدیر

امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است. مقام معظم رهبری(مدظلله العالی)

کتابخانه عمومی الغدیر

امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است. مقام معظم رهبری(مدظلله العالی)

کتابخانه عمومی الغدیر در استان گلستان،شهرستان علی آباد کتول واقع در شهر مزرعه کتول جنب شهرداری می باشد. این کتابخانه در سال1374 تاسیس شده است.
شماره تماس:01734282752

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پیوندهای روزانه

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


سرکار خانم بابایی کارشناس امور کتابخانه ها به همراه آقای ساور کارشناس امور انجمن ها و آقای دیلم رئیس اداره شهرستان علی آباد کتول از کتابخانه بازدید نمودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۲:۰۹
الهام عاشوری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۱۲
الهام عاشوری
شرح زندگی نامه خواجه حافظ شیرازی

شاعر شیرین سخن، خواجه شمس الدین محمد ملقب به حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که در اوایل قرن هشتم هجری قمری پا به عرصه وجود گذارد، پس از تولد محمد نامیده شد و چون حافظ قرآن کریم بود به حافظ ملقب شد.

    خواجه شمس الدین محمدبن محمد حافظ شیرازی، از بزرگترین شاعران نغزگوی ادبیات فارسی است. حافظ در اوایل قرن هشتم ه‍.ق. در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بهاءالدین، بازرگان و مادرش اهل کازرون بود. پس از مرگ پدر، شمس الدین کوچک نزد مادرش ماند و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخت. در همین دوران به کسب علم و دانش علاقه مند شد و به درس و مدرسه پرداخت. بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر کرد و در جرگه طالبان علم درآمد و مجالس درس علمای بزرگ شیراز را درس کرد.

خواجه در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی روزگار خود تسلط یافت .او هنوز دهه بیست زندگی خود را سپری ننموده بود که به یکی از مشاهیر علم و ادب دیار خود تبدل شد. وی در این دوره علاوه بر اندوخته عمیق علمی و ادبی خود قرآن را نیز کامل از حفظ داشت و از این روی تخلص حافظ بر خود نهاد.

وی در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سر تا سر ایران دست یافت و اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.

حافظ به سال ۷۹۱ در سن ۶۹ سالگـی در شیراز درگـذشت. جسد او را در باغ مصلی، در کـنار نهـر رکن آباد شیراز به خـاک سپـردند، محـلی که امروزه به نام حافظیه خـوانده می شود.

بسیاری حافظ شیرازی را بزرگ ‌ترین شاعر ایرانی تمام دوران ‌ها می ‌دانند . بیشتر اشعار حافظ غزل می‌ باشد و بن ‌مایه غالب غزلیات او عشق است.

شعر فارسی در غزل حافظ به کمال می رسد. شور و حال غزلیات مولوی، سوز و گداز ترانه های بابا طاهر، تعبیرات شعر خاقانی، روانی غزلیات سعدی و حیرت انگیزی رباعیات خیام اصطلاحات و تعبیرات عرفانی و اشارات مذهبی و چاشنی داستان های ملی همه و همه در شعر حافظ به هم آمیخته است.

دیوان حافظ که مشتمل بر حدود ۵۰۰ غزل ، چند قصیده ، دو مثنوی ، چندین قطعه ، و تعدادی رباعی است ، تا کنون بیش از چهارصد بار به اشکال و شیوه ‌های گوناگون ، به زبان اصلی فارسی و دیگر زبان ‌های جهان به ‌چاپ رسیده است . شاید تعداد نسخه‌ های خطی ساده یا تذهیب گردیده آن در کتابخانه‌ های ایران ، افغانستان ، هند ، پاکستان ، ترکیه ، و حتی کشور ‌های غربی از هر دیوان فارسی دیگری بیشتر باشد .

   مـژده ی وصـل تو کو کز سر جان برخـیزم 

طـایـر قـدســم و از دام جهــان برخـــیـزم 

بـه ولای تو که گـر بـنده خویـشم خـوانی 

از سـر خواجـگی کـون و مکـان برخـــیـزم 

یـا رب از ابـر هــدایــت بــرسـان بـارانــی 

پیش تر زان که چو گردی زمیان برخـــیـزم 

بر سر تـربت من با می و مـطـرب بنشین 

تا به بویـت ز لـحـد رقـص کـنـان برخـــیـزم 

خیـز و بالا بنــما ای بــت شـیرین حرکـات 

کز سر جان و جهان دست فشان برخـیزم 

گر چه پیرم تو شبی تنگ در آغوشم کش 

تا سحــرگــه ز کنــار تـو جــوان برخـــیـزم 

روز مـرگــم نفــسـی مـهـلت دیــدار بـده 

تا چو حـافظ ز سر جـان و جهان برخـــیـز


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۰۹:۲۶
الهام عاشوری



نشست کتابخوان با حضور 7 نفر از اعضای کتابخانه  تشکیل شد.

خانم مهلا اعظمی کتاب در امتداد حسرت نوشته طیبه امیرجهادی را معرفی کردند:
نویسنده ی کتاب در امتداد حسرت دارای رمان های عاشقانه ،اجتماعی و دارای سابقه طولانی در این زمینه است.این کتاب یک عاشقانه ای است که در مورد دختری بنام یاسمین که از عقده های کوچک خود رفتارهای درد سر ساز ایجاد می کندو رفتارهایی از خود بروز می دهد و در این بین با پسری بنام رضا آشنا می شود که به شدت مذهبی است ودر این میان علاقه شدیدی ایجاد می شود که همراه با مشکلات بسیاری است و این مشکلات باعث جدایی موقت و تغییرات یاسمین می شود و دوباره با تغییرات جدید، زندگی جدید و پایداری آغاز می شود.

خانم فاطمه نعمتی کتاب سلام،کسی اینجانیست نوشته یاستین گوردر ترجمه مهرداد بازیاری را معرفی کردند.:
هیچ چیز در این جهان معمولی نیست فقط مردم حوصله شناختن آن چیزها را ندارند.

آقای صابر نعمتی کتاب پروتکل های رهبران یهود برای تسخیر جهان نوشته هرتزل تئودور را معرفی نمودند:
 در اواخر قرن 19 میلادی رهبران یهودی در یکی از شهرهای روسیه به فکر این می افتند که برای اینکه برجهان تسلط داشته باشند برنامه ریزی کنند که حاصل آن برنامه 24 پروتکل می شود اما این جلسه توسط پلیس تزار روسیه کشف شد.
در پروتکل 1 به طلا و حق یعنی زور می پردازد:هرکشوری که طلای زیادی داشته باشد از قدرت زیادی برخوردار است پس می تواند به بقیه کشورها زور بگوید.
پروتکل بعدی به آزادی می پردازد:آزادی واژه ای است که می تواند مردم کشور را به جان هم بیندازد،وقتی به جنگ با خود بپردازند، و در نتیجه مانع پیشرفت آنها شود.

ما برای آنکه بقیه کشورها به ما وابسته شوند به آنها وام خارجی می دهیم و آنها از آنجایی که فقیر هستند نمی توانند آن وام را پرداخت کنند و بعد از 40 سال مبلغ وام 2 برابر و بعد از 60 سال 3 برابر می شود در نتیجه این کشورها ورشکسته می شوند و همچنین به ما وابسته می شوند و ما آنها را کنترل می کنیم.
در بحث بعدی به رسانه ها می پردازیم و از این طریق مردم جهان را کنترل می کنیم و هر آنچه را که بخواهیم به آنها دیکته می کنیم و به ذهن آنها نفوذ می کنیم.

خانم فاطمه اتراچالی کتاب رفاقت به سبک تانک نوشته داوود امیریان را معرفی نمودند:
آقای امیریان در سال 1349متولد شهرکرمان است. این مرد کرمانی در سال 1365 با دستکاری شناسنامه اش به جبهه رفت و در عملیاتهای کربلای1.5 و مرصاد شرکت کرد.
آقای امیریان در سال 1369 شروع به فعالیتهای خود در حوزه ی تدوین خاطرات جنگ ،نوشتن فیلمنامه و زندگینامه ی شهیدان کرد.
برخی از آثار امیریان عبارتند از :بهشت برای تو،ایرج خسته است ، جام جهانی در جوادیه و تندرهای ابابیل.
این کتای دارای47 داستان و خاطره ی کوتاه است که با زبان طنز نوشته شده . می توان گفت که نویسنده در تکاپوست تا جلوه ی دیگری از خاطرات جنگ را بنویسد.

آقای محمد کردکتولی کتاب نادر پسر شمشیر نوشته ی نورالله لارودیرا معرفی نمودند:
این کتاب درباره ی پیدایش نادر شاه و یک پارچه کردن ایران،کنار زدن پادشاه وقت و لشگر کشی های متعدد به گروه های متجاوز به کشور است و لشگر کشی به هندوستان و تصرف آن کشور و گرفتن جواهرات ارزشمند و یک پارچه کردن ایران و ازبین رفتن ایران با ازبین رفتن نادر است.

خانم منیره گراییلی کتاب تمشک نوشته ی لئو تولستوی ترجمه علی رضا جباری را معرفی نمودند:
این کتاب شامل مجموعه داستان های کوتاه است ،یک داستان آن با نام انسان ها چگونه زندگی می کنند؟ 
درباره ی فرشته ای ست که خداوندآن را به زمین می فرستد تا سه حقیقت درباره انسان ها را درک کند. حقیقت اول :این که چه چیزی به انسان ها داده ایم .دوم: چه چیزی از انسان ها دریغ میکنیم. و سوم:اینکه انسان ها چگونه زندگی می کنند.

و کتاب سلام بر ابراهیم را بنده در پست قبلی برایتان معرفی نمودم که معرفی امروزم بود.



۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۴۳
الهام عاشوری