کتابخانه عمومی الغدیر

امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است. مقام معظم رهبری(مدظلله العالی)

کتابخانه عمومی الغدیر

امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است. مقام معظم رهبری(مدظلله العالی)

کتابخانه عمومی الغدیر در استان گلستان،شهرستان علی آباد کتول واقع در شهر مزرعه کتول جنب شهرداری می باشد. این کتابخانه در سال1374 تاسیس شده است.
شماره تماس:01734282752

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پیوندهای روزانه

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است



شوق و اشتیاق بچه ها برای شرکت در نشست کتاب خوان روز به روز بیشتر میشود طوری که امروز هنگام نام نویسی برای نشست کتاب خوان، بچه ها طاقت نیاورده و جلسه نشست برای خودشون تشکیل دادند و به خلاصه کتابهای خود پرداختند.

خانم فاطمه آخرتی فرد کتاب الاغ باهوش و دزد ترسو را برای بنده و دوستانش تعریف کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۳۰
الهام عاشوری

تبریک ولادت امام حسین


میلاد سه خورشید منور آمد        ما بین دو مهر، ماه انور آمد

بر وادی  بی نهایت   کربلا         سلطان و علمدار وپیامبر آمد


به همین مناسبت نمایشگاه کتاب در کتابخانه برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۳۰
الهام عاشوری



متن معرفی ها

-1 فاطمه نعمتی 

عنوان :سقای آب و ادب انتشارات نیستان

این کتاب روایتی از شخصیت  و زندگی حضرت عباس از زاویه های مختلف است مانند عباس زینب ، عباس ادب ، عباس فرشتگان. همچنین در این کتاب با شناخت تازه و روانی از حضرت عباس روبه رو می شویم.

2- مریم جعفری

کتاب هزارو یک گزاره انتشارات براق

این کتاب شامل انواع دعا ها،القاب خداوند و فوائد ذکر القاب خداوند که دعاها به صورت کوتاه و مختصر بیان شده اند.

-3الهه اسفندیاری

عنوان کتاب: یزد   نویسنده:مهدی آذر یزدی و حسین مسرت انتشارات برهان

این کتاب شامل : بناهای دیدنی ، صنایع دستی ، پوشش گیاهی و جانوری ، آب و هوا و... یزد می باشد که از جمله جاذبه های دیدنی آن باغ دولت آباد ، آتشکده بهرام یزد ، حمام خان مسجد جامع کویر یزدو ...می باشد

4-زینب مزرعی 

عنوان کتاب:سایه شوم        نویسنده مهناز رئوفی      انتشارات کیهان

دختری به نام رها که از خانواده بهائی بود که به دنبال حل مشکلات خود در دینش بود که با مخالفت خانواده روبه رو می شد و به دنبال روشنائی در دین اسلام و نشان دادن پلیدی ها وتاریکی هائی که در بها وجود داشت بود ،که با تمام سختی ها و تلاش و با عنایت امام رضا(ع) که همسر بهائی او را شفا داد توانست به حقیقت اسلام دست یابد

 

-5محمد حسین اتراچالی

عنوان کتاب:دایناسور ریزه میزه باز دوباره مریضه    نویسنده: جین یولن،مارک تیگ         ترجمه سروش خاوری

این کتاب شامل شعر کودکانه در مورد کارهایی که یک دایناسور انجام می دهد ، در قالب کار زشت در مقابل کار خوب را نشان میدهد و به خردسال آموزش کار خوب را می دهد. 

-6الهام عاشوری


بنده کتاب خصال شیخ صدوق را معرفی کردم که در چند پست قبلی آمده.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۰۲
الهام عاشوری

کتاب خوان عنوان نشست‌هایی است که به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با اهدافی چون ترویج و تبلیغ مطالعه و معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی برگزار می‌گردد. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتاب‌خوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد. 


نشست کتابخوان هر ماه در کتابخانه انجام میشود از علاقه مندان دعوت می شود در این نشست شرکت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۹
الهام عاشوری



اهدای مجلات تکتا کتابخانه به اداره خدمات کشاورزی مزرعه کتول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۵
الهام عاشوری

روز مرگم اشک را پیدا کنید، روی قلبم عشق را پیدا کنید

روز مرگم خاک را باور کنید روی قبرم لاله را پرپر کنید

خانه را وقف نیلوفر کنید پیکرم را غرق در شبنم کنید

روز مرگم دوست را دعوت کنید، بعد مرگم خنده را سر کنید

رفتنم را ای دوستان باور کنید.


خانم عذرا گیلک عضو فعال کتابخانه ،و چنان مادر دلسوز برایم بود

 یک صلوات هدیه به ایشان کنیم،روحشان شاد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۴۲
الهام عاشوری


کتاب خصال


کتاب « الخصال » نوشته شیخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (305- 381 هجرى)، از فقها و محدثین بزرگ شیعه در قرن چهارم هجرى است.
شیخ صدوق در این کتاب روایات فراوانى درباره‌ی مسائل اخلاقى و عقیدتى و دیگر موضوعات مورد نیاز جامعه بشرى جمع‌آورى کرده است.

مؤلف به شکلى زیبا و با توجه به اعداد یک تا هزار، روایات را دسته ‏بندى نموده است
کتاب خصال با وجود حجم کم، دائرة‌المعارف بزرگى از معارف اسلامى و احکام حلال و حرام است و هیچ فقیه دانشمند و یا ادیب نام‏آورى از آن بی نیاز نیست.

همچنین این کتاب، به مباحث تاریخى، تفسیر قرآن، نکات فلسفى و مسائل سیاسى نیز اشاره دارد



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۲۳
الهام عاشوری





شرح زندگی نامه سعدی

ابومحمد مصلح بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی و مشرف الدین‌ از بزرگترین‌ ستارگان‌ و برجستگان‌ درجه‌ اول‌ آسمان‌ ادب‌ ایران‌ زمین‌ است‌ که‌ با تسلط وصف‌ ناپذیر خود بزرگترین‌ شاهکارهای‌ ادبی‌ ایران‌ را در سرتاسر تاریخ‌ ادبی‌ این‌ کشور خلق‌ نموده‌ است‌. مقامش نزد اهل ادب تا بدانجاست که به وی لقب استاد سخن داده‌اند.     

تاریخ‌ زندگی‌ این‌ شاعر و سخن‌سرای‌ بزرگ‌ چندان‌ معلوم‌ نیست‌ ولی‌ ظاهرا در بین‌ سالهای‌ ۶۰۰ تا ۶۱۰ ه. ق‌ در شهر شیراز به‌ دنیا آمده‌ است‌.سعدی‌ در خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ و ادب‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود و از ابتدای‌ کودکی‌ تحت‌ نظارت‌ دقیق‌ پدرش‌ به‌ آموختن‌ علوم‌ و معارف‌ روزگار خویش‌ پرداخت‌. محبت‌ و ارشاد خردمندانه‌ پدر در سال‌های‌ کودکی‌ مشوق‌ این‌ کودک‌ خردسال‌و سرشار از هوش‌ و استعداد بود و وی‌ در مدتی‌ کوتاه‌ به‌ اطلاعات‌ وافری‌ در باب‌ تاریخ‌ و ادبیات‌ ایران‌ دست‌ یافت‌. سعدی‌ در ۱۲ سالگی‌ پدرش‌ را از دست‌ داد و با سرپرستی‌ مادرش‌ تحصیلات‌ خود را ادامه‌ داد. استاد در سال‌ ۶۲۱ هجری قمری رهسپار بغداد که‌ مرکز علمی‌ و ادبی‌ بزرگ‌ آن‌ روز جهان‌ اسلام‌ بود گشت‌ ودر مدرسه‌ معروف‌ نظامیه‌ بغداد و دیگر محافل‌ علمی‌ آن‌ شهر مشغول‌ به‌ تحصیل‌ شد.

این‌ دوران‌ مواجه‌ بود با هجوم‌ وحشیانه‌ مغولان‌ به‌ ایران‌. زادگاه‌ سعدی‌ اگرچه‌ از تهاجمات‌ مغولان‌ مصون‌ ماند ولی‌ استان‌ فارس گرفتار کشمکش‌های‌ سختی‌ بین‌ ‌خوارزمشاهیان و اتابکان‌ شد و آرامش‌ و امنیتی‌ که‌ بر شیراز حاکم‌ بود رخت‌ بربست‌. سعدی‌ که‌ در این‌ ایام‌ به‌ خوشه‌ چینی‌ از محضر دو تن‌ از بزرگترین‌ مشایخ‌ بزرگ‌ صوفیه‌ آن‌ روزگار ابوالفرج‌ بن‌ جوزی‌ و ‌شیخ‌ شهاب‌ الدین‌ سهروردی مشغول‌ بود همزمان‌ با این‌ اوضاع‌ و احوال‌ دل‌ از زادگاه‌ زیبای‌ خود برکشید و به‌ پیروی‌ از روح‌ بی‌آرام‌ و بیقرار خود به‌ شوق‌ جهانگردی‌ عازم‌ سفری‌ دور و دراز گشت‌ که‌ بین‌ سی‌ تا چهل‌ سال‌ به‌ طول‌ کشید. وی‌ در طول‌ این‌ سفرهای‌ طولانی‌ مناطقی چون‌ عراق‌، شام‌ و حجاز سفر کرد و تا شمال‌ آفریقا نیز پیش‌ رفت‌ و علاوه‌ بر مشاهده‌ شهرها و ملتهای‌ مخلتف‌، با مذاهب‌ و فرق‌ گوناگون‌ آشنایی‌ یافت‌ و با طبقات‌ مردم‌ همنشین گشت.

 حکیم‌ پس‌ از این‌ مسافرت‌ طولانی‌ و در حالی‌ که‌ از جوانی‌ خام‌ و بی‌تجربه‌ به‌ پیری‌ دنیا دیده‌ و شیخی‌ اخلاق‌گرا با کوله‌باری‌ از تجارب‌ معنوی‌ و افکار ورزیده‌ بدل‌ گشته‌ بود به‌ شیراز بازگشت‌. این‌ زمان‌ که‌ حدود سال‌ ۶۵۵ هجری قمری‌ بوده‌ است‌. در حالی‌ که‌ در سراسر عالم‌ اسلامی‌ آن‌ روزگار شهره‌ عام‌ و خاص‌ گشته‌ بود به‌ سرایش‌ اشعار خویش‌ و خلق‌ شاهکارهایی‌ همچون‌ گلستان‌ و بوستان‌ پرداخت.

 از سعدی، آثار بسیاری در نظم و نثر برجای مانده‌است: 

 بوستان: کتابی‌است منظوم در اخلاق. سعدی بوستان را در سال ۶۵۵ هجری قمری در ده باب به نظم درآورد. پندها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از دیگر آثار او جلوه‌گر است. به‌ عبارت دیگر سعدی مدینه فاضله‌ای را که به دنبال آن بود، در بوستان تصویر کرده است. در بوستان انصاف و حق‌پذیری فضیلتی است گران‌قدر و ستودنی. بوستان جهان حقیقت است. بنابراین در آنجا حق‌گویی و حق‌شنوی مقامی والا دارد. صدای بشردوستانه سعدی در آنجا به گوش می‌رسد. در جای‌جای این کتاب عواطف انسانی و همدلی و پیوستگی افراد بشر جلوه‌گر است.

گلستان: به نثر مسجع است. سعدی گلستان را نیز در سال ۶۵۶ هجری قمری در هشت باب تدوین کرد. وی در این اثر با انتخاب کلمات مناسب و گزینش‌های درست، خواننده را به وجد می‌آورد. واژه‌ها در گلستان از نوعی موسیقی جاندار و همچنین نوعی هم‌آوندی و هماهنگی برخوردارند. با توجه به حرکات ریتمیک واژه‌ها درمی‌یابیم که سعدی با هنرمندی و با دانش فراوان و آینده‌نگری واژه‌ها را برگزیده است.

دیوان اشعار: شامل غزلیات و قصاید و رباعیات و مثنویات و مفردات و ترجیع‌بند و غیره (به فارسی) و چندین قصیده و غزل عربی.

صاحبیه: مجموعه چند قطعه فارسی و عربی‌است که سعدی در ستایش شمس‌الدین صاحب دیوان جوینی، وزیر اتابکان سروده‌است.
قصاید سعدی: قصاید عربی سعدی حدود هفتصد بیت است که بیشتر محتوای آن غنا، مدح، اندرز و مرثیه‌است. قصاید فارسی در ستایش پروردگار و مدح و اندرز و نصیحت بزرگان و پادشاهان آمده‌است.
مراثی سعدی: قصاید بلند سعدی است که بیشتر آن در رثای آخرین خلیفه عباسی المستعصم بالله سروده شده‌است و در آن هلاکوخان مغول را به خاطر قتل خلیفه عباسی نکوهش کرده‌است.سعدی چند چکامه نیز در رثای برخی اتابکان فارس و وزرای ایشان سروده‌است.
مفردات سعدی: مفردات سعدی شامل مفردات و مفردات در رابطه با پند و اخلاق است.

رسائل نثر:

• کتاب نصیحة الملوک
• الجواب

      • مجالس پنجگانه       

  هزلیات سعدی

شیخ اجل سعدی شیرازی در سال ۶۹۱ هجری قمری در زادگاه خویش شیراز درگذشت و درخانقاه خویش که با دست خود آبادان کرده بود به خاک سپرده شد










        

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۴۵
الهام عاشوری